Czego nie robić odchodząc z pracy?

Zwolnieniu z pracy zawsze towarzyszy wiele emocji. W zależności od charakteru tego epizodu zdarzają się reakcje powściągliwe, a na drugim krańcu niezwykle burzliwe. Ten moment współpracy nie jest dla nikogo łatwy dlatego zawsze staraj się podejść do zwolnienia trzymając nerwy na wodzy. Nie ważne jaki jest powód Twojego zwolnienia i jak bardzo czujesz się niesprawiedliwie potraktowany – daj sobie przestrzeń na oddech i analizę sytuacji i nie sięgaj nigdy po rozwiązania, których celem jest zemsta za taką decyzję pracodawcy.

Odwet nie jest rozwiązaniem

Zdenerwowanie towarzyszące zwolnieniu i osobista potrzeba otrzymania argumentów stojących za taką decyzją jest czymś co Ci się po prostu należy. Warto rozmawiać, aby wiedzieć gdzie leży problem. Sytuacja zaczyna się komplikować w momencie gdy spotkanie zaczyna spowijać gęsta atmosfera niechęci, a ton dyskusji zaczyna stawać się nieprzyjemny. Możesz się nie zgadzać z postawionymi argumentami, ale sama decyzja o Twoim zwolnieniu nie powinna mocniej wpływać na Ciebie i Twojego przełożonego. Zdarza się, że zwolnieni pracownicy w ramach rewanżu mają potrzebę poinformowania innych – w tym obcych ludzi poprzez np. fora dotyczące pracy, portale społecznościowe czy opinie w wizytówce Google – na temat pracy w firmie. Bardzo często to opinie pisane w gniewie mające niewiele wspólnego z rzeczywistością, niemniej jednak negatywne słowa mogą wyrządzić wiele szkód wizerunkowi samej firmy. Anonimowy komentarz wydaje się bezpieczny do czasu, aż ktoś z pracowników nie rozpozna Ciebie po stylu wyrażania myśli bądź po opisie sytuacji. Zastanów się czy taki sposób wyrzucenia z siebie gniewu jest potrzebny. Pomyśl długofalowo, być może trafisz kiedyś na osoby z firmy – byłego przełożonego lub pracownika – gdzieś w innym punkcie swojej kariery. Co wtedy? 

Kulturalnie i z klasą

Niezależnie czy zostajesz zwolniony czy osobiście składasz wypowiedzenie warto zachować klasę do ostatniego dnia. Jak zrobić to dobrze? Zacznij od szczerego spojrzenia na swoją sytuację i zastanów się dlaczego chcesz odejść. Czy misja firmy jest daleka od Twoich wartości; atmosfera jest trudna; zarządzanie słabe; wynagrodzenie niesatysfakcjonujące; firma nie daje perspektyw na rozwój; czujesz się przepracowany lub zespół funkcjonuje na różnych falach i ciężko jest się Wam wspólnie porozumieć. Powodów może być wiele, ale nakreślenie tego co przeciąża za decyzją o odejściu, pomoże Ci przejść przez ostatni etap. Jeżeli potrzebujesz to możesz też porozmawiać z przełożonym przy wręczeniu wypowiedzenia i powiedzieć co spowodowało, że podjąłeś takie kroki. W trakcie rozmowy bądź merytoryczny, emocje odsuń na bok i staraj się nikogo nie obrażać. Posiadając konkretne argumenty i utrzymując opanowanie udowodnisz swój profesjonalizm i dojrzałość. 

W ostatnim okresie wypowiedzenia nie ignoruj obowiązków i wykorzystaj wszystkie przysługujące Ci świadczenia jak np. zaległy urlop. Przekaż pracę innym ze starannością oraz z odpowiednim komentarzem tak, aby osoba, która ją przejmie nie została obarczona trudnym i niezrozumiałym dodatkowym obciążeniem. To jak zakończysz współpracę wiele o Tobie powie, a na pewno zawsze warto zachować dobre wspomnienie na swój temat w jednej i drugiej sytuacji, czyli wtedy gdy zostaniesz zwolniony, bądź gdy sam podjąłeś taką decyzję. Tak jak już wspomnieliśmy być może zetkniesz się jeszcze z tymi samymi ludźmi w innej firmie, a negatywna sytuacja z przeszłości może wpłynąć na Wasze relacje w nowym miejscu. Czy będziesz chciał wtedy usłyszysz niepochlebną opinię na swój temat? Pozostaje jeszcze temat referencji, bo być może będziesz chciał je uzyskać. Na pewno łatwiej będzie o nie prosić w sytuacji gdy wszystko jest w najlepszym porządku.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.