Growth hacking – 10 strategii dla wzrostu Twojego biznesu e-commerce

Zacznijmy od podstaw, aby lepiej zrozumieć prezentowane przez nas wskazówki. Growth hacking jest szeroko pojętym działaniem marketingowo-sprzedażowym, którego siły rozłożone są na wiele różnych płaszczyzn od budowania świadomości marki, przez pozyskiwanie klientów, zwiększanie zysków, tworzenie i rekomendowanie produktów. Swoim zasięgiem obejmuje cały lejek sprzedażowy, przy stałym monitoringu i analizie przeprowadzanych procesów. Na podstawie tych danych szacuje się przewidywalny wzrost biznesu i jego kierunek rozwoju. Głównym założeniem growth hackingu jest dotarcie do zdefiniowanej grupy docelowej odbiorców przy możliwie najniższym koszcie. 

 Teraz jest to szczególnym wyzwaniem, gdyż branża e-commerce rozwija się niezwykle dynamicznie, co też zauważa się w stosunkowo dużym przyroście konkurencji. Aby wyprzedzić ich o krok i zdobyć pożądaną grupę odbiorców należy działać szybko i mądrze. Jak to zrobić?

1.Zoptymalizuj działanie strony internetowej

Dynamiczne i zdigitalizowane społeczeństwo oczekuje szybkości i konkretów w prezentowanych treściach. Nikt nie będzie czekał w nieskończoność aż załaduje się strona internetowa z Twoją ofertą. Kręcące się na ekranie kółeczko to jedna z najbardziej frustrujących rzeczy. Zoptymalizuj stronę tak, aby otworzyła się w 3 sekundy. Dlaczego w 3? Z danych Google wynika, że użytkownik jest w stanie poświęcić tylko tyle ze swojego czasu na załadowanie się strony internetowej. W przeciwnym wypadku odejdzie, a robi tak aż ponad połowa osób. 

2. Przygotuj treści

Pamiętaj, że użytkownik Internetu chce szybko przejść do konkretu dlatego informacje, których poszukuje muszą być przedstawione w jasny i czytelny sposób. Masz ograniczony czas do kilku sekund na przekonanie go do zakupu, dlatego pozostań rzeczowy. Jeżeli chcesz to możesz też prowadzić sekcję dłuższych artykułów i tam rozszerzać pewne tematy na potrzeby bardziej wnikliwych konsumentów. Staraj się zachować swobodę w przekazie używając konwersacyjnego tonu, gdyż jest bardziej angażujący i przyjemniej się go czyta, oraz nie stosuj długich opisów. 

3. CTA, czyli zaproszenie do podjęcia akcji

Masz ciekawą ofertę i dobrej jakości treści, ale bez nawołania do działania to na nic! Sugeruj klientom podjęcie akcji. Komunikat musi być jasny, a jeżeli wymuszasz jakąś dodatkową aktywność z ich strony np. zapis do bazy subskrybentów, to proces ten musi być prosty i szybki. Dodaj słowa, które mogą przyspieszyć decyzję o kliknięciu w CTA i doprowadzić do finalizacji transakcji jak np. „darmowa” lub „teraz”. Same treści na przyciskach mogą nie być wystarczające. Ich najlepsze wersje pomogą Ci określić testy A/B, w których oprócz samych form komunikatów możesz przetestować ich umiejscowienie, kolorystykę i styl. Nie używaj też zbyt wielu różnych haseł, bo wprowadzisz chaos w komunikacji. 

4. Stosuj segmentację bazy mailingowej i personalizację 

Musisz dostosować odpowiedni ton komunikatu do adresata Twoich treści. Odbiorca oczekuje, że będą one spójne z jego zainteresowaniami i potrzebami, a te, które nie mają z tym nic wspólnego zostaną szybko odrzucone. W najgorszym wypadku możesz nawet utracić taki kontakt. Segmentacja bazy pomoże Ci w nadaniu odpowiedniego tonu komunikacji i w doborze oferty. Na podstawie różnorodnych danych o użytkownikach i analizie ich zachowań zakupowych będziesz łatwiej tworzył dla nich rekomendacje produktowe. Silny duet segmentacji z personalizacją powinien być podstawą każdej komunikacji marketingowej. 

5. Remarketing i retargetowanie reklam

Użytkownik widział gdzieś Twoją ofertę, być może nawet rozważał kupno produktu, ale w ostatniej chwili zmienił zdanie i opuścił stronę. Jest on właściwie o krok od dokonania transakcji, ale być może potrzebuje jeszcze chwili do namysłu, dlatego warto przypomnieć mu o jego niedawnych planach poprzez działania remarketingowe. Taki kontakt jest niezwykle cenny, gdyż łatwiej zamienić go w klienta niż osobę, która jest dopiero na początku tej ścieżki lub u której trzeba najpierw wykreować daną potrzebę. W reklamie stworzonej w ramach remarketingu zaoferuj zniżkę, limitowaną ofertę cenową lub darmową dostawcę, aby przekonać go do zakupu. 

6. Przeciwdziałaj FOMO

FOMO (ang.: fear of missing out), czyli strach przed wykluczeniem jest psychologiczną reakcją na fakt, że nie jesteśmy częścią jakiegoś wydarzenia. Uczucie to powoduje, że chcemy pozostawać w całym kontakcie z tym co robią inni, aby nic nam nie umknęło i zagwarantowało pewnego rodzaju uczestnictwo. Dlatego swoimi działaniami możesz działać włączająco w jakieś zjawisko lub trendy zakupowe targetując je na konkretną grupę odbiorców. Korzystając z dostępnych aplikacji wyświetlaj reklamy i poprzez limitowane oferty zachęcaj do interakcji. Pokaż innym, że są tacy, którzy już skorzystali z Twojej promocji i czerpią z tego satysfakcję. Oferowanie bezpłatnej przesyłki jest zawsze dobrym rozwiązaniem, a żeby podbić ten komunikat możesz wskazać na uszczuplające się stany magazynowe. Świadomość pewnych ograniczeń czasowych lub zmniejszającej się liczby dostępnych produktów może znacznie przyspieszyć decyzję zakupową.

7. Zadbaj o rekomendacje społeczności

Referencje i opinie budują nie tylko zaangażowanie, ale są też poświadczeniem jakości Twoich usług. Podwyższając standardy obsługi klienta, dbając o sprawną i szybką ścieżkę zakupową oraz eliminując przeszkody w tym procesie możesz starać się uzyskać rekomendacje od osób, które dokonały zakupu w Twoim sklepie. Użytkownicy przed decyzją o zakupie sprawdzają opinie innych, aby zabezpieczyć się przed problematycznym kontaktem. Kupujący online polegają na rekomendacjach, bo zakup w Internecie jest trudniejszych niż fizyczny w sklepie z powodu braku możliwości zobaczenia produktu na żywo, nie można go też przymierzyć lub przetestować. Zapewnij więc sobie dowód na wysoką jakość usług nie tylko u użytkowników, ale też u ekspertów w danej dziedzinie, którzy będą gwarancją Twojego profesjonalizmu.

8. Skorzystaj z systemu poleceń

Nic nie może się równać słowom polecenia. Jedną ze strategii growth hacking jest właśnie marketing rekomendacji i marketing szeptany. To co jest na plus takiego rozwiązania to stosunkowo niskie koszty działań i prosty proces. Można to zrobić na kilka sposób. 

Dedykowana strona rekomendacji, kampanie mailingowe lub rozszerzenie sposobów komunikacji o np. kolejny kanał taki jak Messenger pomoże Ci w aktywnym zbieraniu poleceń. 

9. Twórz konkursy i buduj świadomość marki

To atrakcyjna forma przykucia uwagi i propozycja do podjęcia akcji, bo klient zyskuje coś przy niewielkim wysiłku i bez ponoszenia kosztów. To świetny pomysł na budowanie świadomości Twojej marki i budowanie zaangażowania. Konkursy zapewniają też przyrost użytkowników w mediach społecznościowych. Konkursy sprawdzają się przy okazji specjalnych wydarzeń, świąt i wprowadzania nowych produktów do Twojej oferty.  

10. Współpracuj z influencerami

Dla Ciebie to szansa na dodatkowe zasięgi i dotarcie do kolejnych grup odbiorców. Użytkownicy ufają influencerom i rekomendowane przez nich produkty traktują naprawdę poważnie. Stwórz plan współpracy z influencerami, dobierz odpowiednią platformę do przeprowadzenia kampanii i wybierz pasującą do Twojego profilu osobistość internetową. Jeżeli masz trudność za znalezieniem jej sam i też nie masz pewności, że będzie ona pasować do Twojego produktu lub wizerunku marki, to możesz skorzystać z serwisów prezentujących sylwetki różnych gwiazd Internetu z podziałem na ich branże. 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]l. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.