#CechyDobregoRekrutera, czyli jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej

Rozmowa rekrutacyjna to coś więcej niż spotkanie w sprawie zatrudnienia. To też element budowania wizerunku marki pracodawcy. O doświadczeniu rekrutacyjnym kandydaci informują znajomych lub dzielą się opinią w mediach społecznościowych. Dlatego tak ważnym jest profesjonalne przeprowadzenie tego procesu i potraktowanie każdego spotkania indywidualnie, a nie traktować szablonowo. Jak więc zaplanować rekrutację przyjazną dla kandydata i dobrze świadczącą o pracodawcy?

Zaplanuj pytania i scenariusz badań kompetencji

Procesy rekrutacyjne nigdy nie są takie same – wszystko zależy od stanowiska. Niektóre skupiają się na sprawdzeniu otrzymanych danych, a inne wymagają zaprezentowania konkretnych umiejętności. W rekrutacjach opartych na weryfikacji oprócz standardowych pytań należy też przygotować dodatkowe w oparciu o doświadczenie, które to dostarczą głębszej wiedzy na temat faktycznych zdolności. Jeżeli jednak chcesz sprawdzić wiedzę z konkretnego obszaru możesz przygotować test wiedzy. W celu wybadania kompetencji miękkich przydadzą się pytania sytuacyjne, wymagające od kandydata opisania własnego działania w stosunku do nakreślonego przez rekrutera wydarzenia.

Weryfikację ułatwią wcześniej przygotowane materiały, scenariusze i zadania oraz narzędzia wymagane do ich wykonania. Może będzie to napisanie notatki prasowej, wykonanie działań kalkulacyjnych, rozpisanie planu promocji produktu. Wszystko zależy od potrzeb i tego jak chcesz zbadać kluczowe umiejętności.

Zadbaj o komfort rozmowy

Zatroszcz się o spokojne i bezpieczne miejsce rozmowy kwalifikacyjnej. Przestrzeń z dala od biurowego zgiełku, w której nic i nikt jej nie zakłóci. Zastanów się też nad obecnością dodatkowych osób. Czasami potrzebę uczestniczenia w spotkaniu wykazują managerowie bądź kierownicy działów. O ile nie jest to nic dziwnego i stosuje się takie rozwiązania, to każda kolejna osoba może wprowadzić stresującą atmosferę.

Być może też będzie chciała zadawać pytania lub zaznaczy swoją obecność jedynie fizycznie, ograniczając się do milczącej obserwacji, a to może zadziałać na kandydata jak bloker. Spowoduje to u kandydata niepotrzebne skupienie się na reakcjach i analizie gestów oraz spojrzeń, rozpraszając przy okazji swoją uwagę. Rozmowa kwalifikacyjna nie może być egzaminem, w trakcie którego ma się poczucie, że jest się odpytywanym. Dlatego planując spotkanie zastanów się czyja obecność jest niezbędna i nie twórz dużych grup uczestników.

Utrzymuj kontakt i przekazuj jasne informacje

Problem, na który najczęściej wskazują kandydaci jest brak odpowiedniej komunikacji ze strony rekrutera. Kandydat musi być poinformowany o etapach rekrutacji, ich przebiegu, wymaganiach, ale również o tak podstawowych rzeczach jak lokalizacja biura, wskazówki dojazdu, zakładany czas trwania spotkania i obecność na nim dodatkowych osób.

Te wszystkie informacje pozwolą zaplanować czas i zmniejszą stres związany z przygotowaniami. Jeżeli spotkanie będzie miało formę zdalną to kandydatowi należy takie rozwiązanie przedstawić wcześniej i przekazać mu wszystkie potrzebne informacje: dane do logowania, link do programu, przedstawić instrukcję korzystania z narzędzia do wideorozmowy. Dzięki temu będzie miał czas na przetestowanie połączenia i zadbanie o bezpieczną, cichą i estetyczną przestrzeń.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.