10 słów, które jeszcze dziś usuń ze swojego CV

Specjaliści ds. rekrutacji w odpowiedzi na oferty pracy otrzymują ogromne ilości CV. Muszą je sprawnie i uważnie przejrzeć, by nie przeoczyć naprawdę interesującej kandydatury. Ale nie jest to zadanie łatwe szczególnie, gdy muszą przebrnąć przez dziesiątki dokumentów podobnych do siebie, w których większość kandydatów posługuje się nieistotnymi, pozbawionymi mocy zwrotami.

Wszyscy tacy sami

CV prócz rzeczy najważniejszej, czyli czytelnego przedstawienia kwalifikacji i doświadczenia zawodowego, powinno mówić coś więcej na temat kandydata, tego kim jest i czym się interesuje. Chodzi tu o autentyczne informacje, które go trafnie określają, a nie są wpisane na siłę tylko po to, aby wypełnić dodatkowe miejsce na kartce. To co wpiszemy w CV można w większości łatwo zweryfikować już na rozmowie rekrutacyjnej. Wpisałeś, że jesteś punktualny, ale spóźniłeś się 15 minut na spotkanie? Dla rekrutera to sygnał, że Twoje CV nie odzwierciedla prawdziwego Ciebie, a jest po prostu wykorzystanym powszechnie dostępnym szablonem.

Kreatywny, komunikatywny, zorganizowany. Niesamowite z jaką łatwością w naszym CV lądują te wyświechtane i już nic nie znaczące zwroty. Z jednej strony powinniśmy się cieszyć, że mamy kreatywne i zorganizowane społeczeństwo, które efektownie radzi sobie w życiu, ale to nie do końca prawda. Na widok tych wyrazów rekruterzy ciężko wzdychają, a gdy proszą o wyjaśnienie czym jest dla kandydata owa jego osobista kreatywność, nie spotykają się z żadną ciekawą odpowiedzią mogącą to potwierdzić.

10 słów, które jeszcze dziś usuń ze swojego CV

Badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii dostarczyły ciekawych wniosków. Przeanalizowano ponad 1 milion aplikacji w poszukiwaniu najczęściej pojawiających się słów. Dodając też kilka naszych propozycji przygotowaliśmy listę niechlubnej 10, czyli słów, których użycie zmniejsza Twoją szansę na zaproszenie na rozmowę o pracę. Sprawdź czy masz je w swoim CV.

  1. Pracowity. Oczywiście to subiektywna opinia na temat Twojego zaangażowania, ale zastanów się nad jej odbiorem ze strony rekrutera. Jak można określić, że ktoś jest pracowity nie sprawdzając tego przez jakiś konkretny wycinek czasu? Wyraz pracowity pojawił się w angielskich CV 140 000 razy.
  2. Przyjazny, ten przymiotnik pojawił się w 16,4% aplikacji. Jeżeli chcesz odnieść się do swoich cech osobistych to lepiej użyj innego przymiotnika, albo wskaż na inną cechę, naprawdę wartą zaznaczenia.
  3. Zorganizowany. 16,5% CV zawierało w swojej treści ten wyraz. Absolutnie rozumiemy, że chcesz wskazać jak dobrze zarządzasz swoimi obowiązkami, ale jest to coś co można sprawdzić tylko w trakcie podejmowania jakiegoś działania.
  4. Towarzyski z wynikiem 19,6%. Używanie tego przymiotnika w CV nie jest profesjonalne i ogólnie mało łączy go z pracą. Nie zdradza też przy okazji żadnej istotnej dla rekrutera informacji. Po co więc o tym pisać?
  5. Zmotywowany pojawił się 26% CV. Co to znaczy? Zmotywowany w odniesieniu do czego? Zrób krótkie ćwiczenie i zapytaj sam siebie co to dla Ciebie znaczy. Uważamy, że o motywacji do czegokolwiek można mówić będąc w jakiejś relacji do sytuacji czy osoby, która nas motywuje. Motywacja potrzebuje jakiegoś punktu odniesienia.
  6. Umiejętność pracy w zespole. Jeżeli już używasz tego sformułowania to dobrą praktyką będzie wypisanie konkretnych projektów, które były tworzone kolektywnie.
  7. Ambitny. Możesz się za takiego uważać, nie twierdzimy, że tak nie jest. Zwracamy jedynie uwagę na fakt, że Twoje osobiste odczucie może nie być spójne z tym, jak będziesz postrzegany w pracy. Może wcale nie będziesz uchodził za osobą ambitną?
  8. Punktualny. Jest to pozytywna cecha osobista, dzięki której Twoi znajomi nie marudzą, że znowu spóźniłeś się na umówione spotkanie, ale dla pracodawcy ta informacja jest nieistotna i też w żaden szczególny sposób Ciebie nie wyróżnia.
  9. Skuteczny. Mocne słowo, ale bez przykładów nic nie znaczy. Skuteczny w czym? W projektowaniu, pisaniu, koordynowaniu? Pokuś się o konkretne przykłady potwierdzające tę zdolność.
  10. Kreatywny. To chyba najczęściej pojawiający się wyraz określający osobowość kandydata. Kreatywny kryje się w prawie każdym CV, a na jego widok wszyscy rekruterzy przewracają oczami. Ta kreatywność bywa też trudna do zdefiniowania przez samego kandydata, w momencie gdy pada pytanie by wskazał kilka przykładów swojej kreatywności.

Zapytasz jaki jest właściwie problem z tymi wszystkimi pozytywnymi cechami? Wydawałoby się, że osoba z takimi umiejętnościami powinna być pożądanym kandydatem. Tym problemem jest jednak brak autentyczności i rzeczywistego sięgnięcia w głąb siebie w poszukiwaniu takich zdolności, którymi naprawdę warto i trzeba się chwalić.

Jeszcze lepiej jeżeli podamy przykłady je potwierdzające. Użycie wskazanych słów zdradza jedynie szablonowe potraktowanie CV i opracowanie go przy najmniejszym wysiłku.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.