Anchor text w SEO

Anchor text (inaczej tekst linka lub kotwica) to treść linka pojawiająca się na stronie internetowej, najczęściej wyróżniona innym od reszty tekstu kolorem. Po najechaniu na niego kursorem, użytkownik może sprawdzić, gdzie zostanie przekierowany po kliknięciu w odnośnik. Anchor text umieszcza się między znacznikami <a> oraz </a> w kodzie strony internetowej. Najczęściej zawiera on frazę kluczową dostosowaną do tematyki danej witryny. Dlaczego tekst linka jest tak ważny z punktu widzenia SEO? Z jakimi rodzajami kotwic możemy mieć do czynienia?

Anchor text a SEO

Co sprawia, że anchor text odgrywa tak istotną rolę przy pozycjonowaniu strony internetowej? Wynika to z tego, iż ułatwia on robotom Google odnalezienie się w strukturze danej witryny i zrozumienie, jakiego rodzaju treści się tam znajdują. Jest to sygnał, na jakie słowa kluczowe dany adres URL powinien być pozycjonowany. Dobrze wyróżniony tekst linka to także zachęta dla użytkownika do kliknięcia w niego i przeniesienia się na docelową stronę.

Rodzaje anchor textu

Rekrutuj efektywniej

Rekrutacja w E-commerce & Sprzedaży i marketingu. Rekrutujemy i doradzamy. Szczegółowy profil Kandydata ze wskazaniem indywidualnie dopasowanych KPI. Pracownicy, którzy dostarczą Twojej firmie wymiernych rezultatów. Weryfikujemy Kandydatów merytorycznie i osobowościowo. Udzielamy gwarancji na Kandydatów.

Umów rozmowę z Digitalx

Do czynienia możemy mieć z następującymi rodzajami anchor textu:
Generyczny anchor text — nie zawiera on żadnych powiązań z frazami kluczowymi i jest wezwaniem do działania lub bezpośrednim nawiązaniem do linku. To, co użytkownik może znaleźć pod tekstem linku, wynika z kontekstu. Przykłady generycznego anchor textu to: Tutaj, Pobierz, Czytaj więcej, O nas.
Brand text anchor — składa się on z nazwy firmy, przyczyniając się do wzrostu jej świadomości w Internecie. Tego typu kotwica pozytywnie wpływa na pozycjonowanie witryny, przekładając się na wzrost wartości Domain Authority. Dzięki wykorzystaniu brandowego anchor textu, osoby wpisujące w wyszukiwarkę nazwę danej marki znajdą odpowiednio przygotowane teksty na jej temat. Kotwic tego typu używać można zarówno na swojej stronie internetowej, jak i w serwisach zewnętrznych.
Exact match anchor text — zawiera on frazę kluczową, na którą rankuje linkowana strona internetowa. Pozwala on robotom Google skojarzyć ją z najważniejszą, nieodmienioną, sprzedażową frazą, na którą dana domena ma się pojawiać w wynikach wyszukiwania. Exact match anchor text jest jednak nienaturalny, a co za tym idzie — najmniej bezpieczny w kontekście pozycjonowania strony. Brak dywersyfikacji i zbyt częste używanie go może się skończyć karą od Google. Warto pamiętać także o tym, aby podlinkowanie kierowało tu na podstrony związane z wybraną frazą oraz, aby każdy tekst linku posiadał przypisaną do siebie podstronę.
Anchor text partial match — stanowi on połączenie słowa kluczowego oraz fraz generycznych. Takie częściowe dopasowanie linku do frazy to sprawdzony sposób na zróżnicowanie anchorów w strategii SEO, a co za tym idzie — uniknięcie kary on Google.
Anchor text phrase match — zawiera on całą frazę sprzedażową w formie odmienionej lub poszerzonej o znajdujące się obok słowa. Ma on za zadanie osłabiać ściśle dopasowaną fazę.
Autor text anchor — kotwica tego typu pełni podobną funkcję do opisanego powyżej brand text anchora. Pozycjonowaniu podlega tu imię i nazwisko wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników szukających opinii na temat danej firmy.

Zobacz również:  20+ Top pytań rekrutacyjnych znanych polskich Ekspertów SEO

Pozostałe rodzaje linków

Poza wymienionymi powyżej anchor textami, wyróżnia się także inne sposoby zakotwiczania linków. Jednym z nich jest link w postaci adresu URL. Jako że wygląda on najbardziej naturalnie, jest najbezpieczniejszy. Znajduje zastosowanie między innymi w komentarzach w mediach społecznościowych, na blogach czy forach tematycznych. W treści umieszcza się cały adres witryny i czyni go klikalnym.

Ciekawe rozwiązanie to także zakotwiczenie linku w grafice. Wydawać by się mogło, że nie zostanie ono odczytane przez roboty Google, jako że nie widzą one obrazów. Istnieje jednak sposób, aby to obejść. W tym celu, wystarczy uzupełnić opis alternatywny (inaczej atrybut ALT; powinien on zawierać najważniejszą frazę oraz tekst opisujący grafikę) i umieścić w nim wybrane słowa kluczowe w dowolnej postaci.

Notojob.com 🚀 Oferty pracy w E-commerce

Portal ogłoszeń dedykowany Retail & E-commerce. Praca, którą polubisz!

Zobacz więcej
Write a comment