20+ Top pytań rekrutacyjnych znanych polskich Ekspertów SEO

Podczas przygotowań do rozmowy kwalifikacyjnej, możesz zastanawiać się, jakie pytania zada Ci przyszły pracodawca. Chociaż nie ma możliwości, aby precyzyjnie określić, jakie tematy zostaną podczas rozmowy rekrutacyjnej poruszone. Można natomiast wymienić kilka rodzajów popularnych pytań. Istnieją takie, których można się spodziewać i wcześniej solidnie przygotować się do odpowiedzi.

Zwróciliśmy się do liderów branży SEO, aby dowiedzieć się, jakie są ich ulubione i najciekawsze pytania, które lubią zadawać swoim rozmówcom podczas rekrutacji. Wskazali nam pytania, ale także dostarczyli uzasadnienia i przemyślenia stojące za nimi.

Każdy menadżer czy leader jest inny, jak inne są firmy, które prowadzą lub dla których pracują. Czasem nawet na pierwszy rzut oka podobne pytania mogą różnić się samą intencją. Analizując i przygotowując odpowiedzi na te pytania, możesz wcześniej opracować odpowiedzi, które sprawiają świetne wrażenie podczas rozmowy kwalifikacyjnej i zdecydują o Twoim przyszłym zatrudnieniu.

20+ polskich ekspertów branży SEO dzieli się z Wami najlepszymi pytaniami rekrutacyjnymi oraz wskazówkami, czego szukają w Twoich odpowiedziach:

1. Paweł Wołoszyn – Head of SEO – Semcore

Jakie czynniki rankingowe będą kluczowe w seo w przyszłości? – uzasadnij.


Chcę sprawdzić, czy dana osoba jest pasjonatem w swojej dziedzinie oraz jestem ciekawy myślenia przyszłościowego w naszej branży, ponieważ nasza branża dość dynamicznie się zmienia i ciężko przewidzieć co będzie w przyszłości działać w Google.

2. Jakub Stolarczyk – Team Leader SEO – Ringier Axel Springer

Dlaczego chcesz pracować właśnie w naszej firmie?


Dzięki zadaniu takiego pytania szybko otrzymuję informację, czy Kandydatka lub Kandydat wie sporo o naszej firmie i czy zrobił oczekiwany research, czy po prostu potraktował rekrutację jako jedną z opcji. Dobre przygotowanie do rozmowy, moim zdaniem, sporo mówi o etosie pracy potencjalnego pracownika. Niestety mieliśmy też takie sytuacje, że kandydaci, przychodząc na rozmowę do RASP, nie mieli pojęcia, że w naszym portfolio znajduje się np. Onet, a to oznacza, że nie znalazł choć odrobiny czasu, by zapoznać się z firmą, w której, być może, spędzi kilka następnych lat.

3. Justyna Podsiadło – SEO Manager – Fashion Trends Group

Wykres X przedstawia widoczność i ruch witryny Y w miesiącu Z. Opowiedz, w jaki sposób zbadałbyś/zbadałabyś zmiany widoczności.


Pytanie przekrojowe, które lubię zadawać, pozwala sprawdzić sporo umiejętności kandydata i łączyć czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na codzienną pracę w branży. Sprawdza m.in.:

  1. znajomość silnika wyszukiwarki i zachodzących w niej zmian — spadki lub wzrosty mogą być podyktowane zmianami algorytmu, bugami wyszukiwarki,
  2. jak dobrze kandydat zna branżę i sytuację rynkową — wie, że sytuacja społeczno-ekonomiczna ma ogromny wpływ na zachowania sprzedażowe,
  3. sprawdza zrozumienie trybu sprzedaży w danej branży — wyłapuje sezonowość, gorące/zimne okresy sprzedażowe i koreluje je z danymi,
  4. myśli holistycznie — wie, że SEO to tylko część machiny e-commerce. Może wykazać, że na spadki może wpływać intensywniejsza kampania PPC, a na wzrosty — działania PR, współpraca z sieciami afiliacyjnymi, porównywarkami,
  5. szuka błędów wewnątrz firmy — zastanawia się, czy nie wdrożono nowych zmian technicznych, niezaplanowanej instalacji dodatków, sprawdza, czy narzędzia się nie “rozpięły”,
  6. rozumie zagadnienia techniczne i ich możliwy wpływ na proces — dywaguje, że może akurat ktoś zapomniał opłacić SSL-a lub serwery są nieefektywne, co przekłada się na spadki,
  7. sprawdza, czy jest pasjonatem SEO — umie łączyć fakty, powołuje się na analizy branżowe, wykazuje, że wie, gdzie szukać i czego szukać, a jeśli nie — zastanawia się, czy takie zmiany nie miałyby wpływu na widoczność i ruch w witrynie.

4. Adrian Podyma – CEO – Anemo Media

Podczas rankowania, Google skupia się na domenie czy na konkretnej podstronie?


Podczas udzielania odpowiedzi warto zaznaczyć, iż Google rankuje podstrony, a nie domenę. Ogólna wartość merytoryczna domeny, również ma wpływ na końcowe pozycje, jednak to wartość danej podstrony będzie brana najbardziej pod uwagę. Można to zauważyć na przykładzie wielu różnych fraz, gdzie pierwsze pozycje zajmują dobrze zredagowane artykuły pochodzące ze świeżych, często prawie w ogóle nie podlinkowanych stron, a pod nimi znajdują się inne potężne domeny typu onet, allegro, etc..

5. Wojciech Władziński – Head of SEO – SEOgroup

Czy prowadzisz swoje projekty SEO? Czy prowadzisz testy? Jak zdobywasz wiedzę?


Sprawdzić samodzielność kandydata oraz umiejętność wyciągania wniosków.

6. Marcin Smoleński – Project Manager – igus Sp. z o.o.

Do czego służy plik htaccess? Kiedy stosujemy linki kanoniczne w paginację?


Pierwsze pytanie służy ocenie czy kandydat wie czym jest plik i czy dotyczy on wszystkich wariantów serwerów (podchwytliwe). Drugie pytanie również jest podchwytliwe – istnieje wiele różnych przekonań o tym jak radzić sobie z paginacją (bardziej lub mniej aktualnych).

7. Bartosz Rybacki – CEO – ADSV

Ile piłek pingpongowych widzi Pan/Pani w pomieszczeniu?


Jak kandydat zareaguje na wydawałoby się zupełnie irracjonalne pytanie i jak radzi sobie w sytuacji – dziwnej.

8. Paweł Rejowski – Specjalista SEO – Kompan.pl

Czym jest hotlinking i jak wpływa na serwis?


Chcę sprawdzić, czy kandydat: zna definicję i potrafi podać przykład, wie jak wpływa na serwis (negatywnie), wie jak zaradzić hotlinkowaniu.

9. Mateusz Gryglik – Kierownik ds. SEO  – FLHF

Jakbyś miał przeprowadzić 5 minutowy audyt strony, na co zwróciłbyś uwagę w pierwszej kolejności?


W branży SEO gdzie 2 specjalistów tam 3 zdania na jeden temat. Są jednak pewne unikalne prawdy, które powinien znać każdy wykonujący ten zawód. Pytanie to ma na celu zweryfikować nie tyle co wiedzę, ale sposób myślenia.

10. Adrian Kempiak – CTO – Neadoo Digital

Jakie blogi/strony z newsami czytasz?


SEO ciągle się zmienia, więc bardzo ważne jest bycie na bieżąco i trzymanie ręki na pulsie. Odpowiedź na pytanie daje informację skąd kandydat czerpie informację, czy zna branżowe portale oraz czy poszerza/aktualizuje swoją wiedzę. Pokazuje także, czy wiedza jest tylko z polskich serwisów czy także z zagranicy. Czy są to portale informacyjne, grupy w social mediach czy blogi a jeśli tak to jakie.

11. Alicja Filipowicz – Manager SEO – mubi.pl

Jakbyś się czuł, gdyby Twoim przełożonym była osoba młodsza od Ciebie?


Pytanie pokazuje, czy kandydat czułby się sfrustrowany taką sytuacją i czy czułby się źle, wiedząc, że będzie zarządzała jego pracą osoba młodsza od niego/z mniejszym doświadczeniem. Pomaga to zobaczyć, czy pracownik nie będzie lekceważąco traktował moich poleceń/uwag do jego pracy. Wzajemny szacunek w pracy jest dla mnie jedną z najważniejszych rzeczy. PS. Pamiętajcie, że mimika twarzy też wiele pokazuje.

12. Daniel Wolszon  – CEO/SEO Expert – eCommerceo

Jak rozwiążesz problem ze stroną, która nie chce pojawić się wysoko na wybrane słowa kluczowe? Co po kolei zrobisz? 


Proces myślowy kandydata, analityczny umysł oraz umiejętność rozwiązywania problemów.

13. Jacek Jurczyński  – SEO Leader – Cube Group

Jaka jest Twoja największa wpadka w SEO?


Im więcej błędów popełnił SEOwiec tym jest lepszym specjalistą. Duże błędy pokazują czy pracował przy trudnych projektach. Kreatywna osoba wskaże jak błąd naprawiła, jakie wyciągnęła wnioski i jaką naukę to dla niej przyniosło.

14. Maciej Orpik – Team Leader – MBridge


Co uważasz za swoje największe osiągnięcie w poprzedniej/obecnej firmie? Jaka była ścieżka sukcesu? 

Chcę poznać przede wszystkim parę aspektów:

  1. Czy dana osoba działała na KPI?
  2. Czy kandydat mierzy efekty swojej pracy czy jedynie wykonuje przypisane zadania?
  3. Generalnie marketing (w tym SEO) jest mierzalny, więc można określić czy udało się kandydatowi osiągnąć mierzalny sukces.
  4. Dodatkowo mogę określić jaka była ścieżka sukcesu i jak kandydat poradził sobie z problemami i przeciwnościami.

15. Grzegorz Strzelec – CEO – papaseo.com

Czy HTML jest obiektowym językiem programowania?


Błyskawicznie mogłem się zorientować, jak prowadzić dalszą rekrutację. HTML, dla jasności, nie jest ani obiektowym ani językiem programowania. Jeśli kandydat zgadywał (zazwyczaj źle), wiedziałem, że będzie zgadywał przy innych pytaniach. To go nie przekreśliło, ale np. wiedziałem, że trzeba drążyć i dopytywać skąd taka odpowiedź. Gdy znał odpowiedź (po wyrazie twarzy i tonie wypowiedzi wiadomo, czy strzelał), zadawałem już bardziej skomplikowane pytanie potwierdzające, często pomijając wiele innych, prostych, aby go nie męczyć głupotami. I jak na drugie znał odpowiedź, to wiedziałem, że sobie miło pogadamy o SEO i może będzie chemia.

16. Piotr Bronikowski – Head of SEO & Content – Sportano 

Jesteś ekspertem czy menadżerem? Która ścieżka rozwoju jest dla Ciebie?


Niezależnie od specjalizacji, można być ekspertem albo menadżerem. Zawsze któraś strona przeważa, a każda z nich cechuje się innymi preferencjami, osobowością, wartościami. Wybór zmusza kandydata do określenia swojego profilu, i co istotne, żadna z opcji nie jest gorsza/lepsza.

17. Roman Rozenberger – CEO – IBB MEDIA

Kto jest dla Ciebie ważniejszy? Zespół czy klient?


Czy kandydaci są nastawieni na relację i rozwój organizacji, czy tylko na realizację celów klienta.

18. Damian Zając – SEO Team Leader – PromoTraffic

Ile jest x% z 15?


W czasie spotkanie offline lub online sprawdzamy dzięki temu pytaniu  jak osoba poradzi sobie z trudnym pytaniem w sytuacji stresowej, a także w jaki sposób dojdzie do wyniku. Pozwala nam to spojrzeć na tok myślenia i weryfikować analityczne myślenie.

19. Wojciech Urban – SEO R&D Specialist – Delante

Do czego użyłbyś/użyłabyś tabeli przestawnej?


Każdy w CV pisze, że zna pakiet office na poziomie zaawansowanym – najczęściej rozumiejąc przez to umiejętność zmieniania kolorów w komórkach. Z drugiej strony, nie ma SEO bez danych, a każde dane prędzej czy później wylądują w arkuszu kalkulacyjnym. Stąd pytanie o dość podstawowa funkcjonalność arkuszy, która pozwoli jednak sprawdzić, czy jest się rzeczywiście ciut bardziej zaawansowanym użytkownikiem arkuszy kalkulacyjnych.

20. Jakub Furdyna – SEO Team Leader – emedia.pl

Czy lubisz się uczyć?


SEO można nauczyć każdego – materiałów jest cała masa. Nie każdy jednak chce się uczyć tego fachu. Przerabiając kurs z sieci można jakkolwiek robić SEO, ale właściwa zabawa zaczyna się na niskim poziomie wraz z umiejętnościami badania rzeczy nieoczywistych. Do tego już potrzeba samozaparcia i dążenia do rozwiązania problemu, a nie odklepanie kolejnego klienta na sztukę.

21. Konrad Grodecki – CEO – Visomedia.pl

Czy do działań marketingowych w internecie przydaje sie wiedza techniczna z zakresu budowy stron i sklepów internetowych?


Chcę się dowiedzieć jaka wiedze techniczną reprezentuje kandydat aspirujący na stanowisko związane z marketingiem internetowym. jest to ważne o tyle, że za poza całym splendorem bycia marketingowcem, ważna jest wiedza techniczna bez której nie ma marketingu w internecie.

22. Daniel Gąsior – Head of SEO/SEM – SklepOpon.com

Moje ulubione pytanie składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy tego jak kandydat/ka rozwiązałby prosty problem dotyczący dnia codziennego naszej pracy. Drugie część dotyczy natomiast problemu, którego rozwiązanie nie jest oczywiste, a właściwie idealna odpowiedź nie istnieje.


Odpowiedź na prosty problem pomaga uzyskać informację czy kandydat/ka jest w stanie podejmować odpowiednie decyzje w oczywistych sytuacjach. Sposób odpowiedzi na trudny, niejednoznaczny problem pomaga zrozumieć proces myślowy kandydata – to, czy posiadając określone, ograniczone informacje działa on/ona racjonalnie.

23. Anna Barnowska – CEO – LUNCH MUNCH

Jak widzisz siebie za 5 lat? 


To pytanie nierzadko wyzwala w człowieku całkowicie nowy potencjał. Sprawia, że nagle stajesz, skupiasz się na tym, co TU i TERAZ i jednocześnie stawia w kontraście z wyobrażeniami o przyszłości. Czy praca, do której właśnie aplikuję zapewni mi osiągnięcie celu? A może powinienem/am całkowicie zmienić swoje plany, ponieważ aktualne nie przybliżają mnie do wizji siebie za te kilka lat? To pytanie niegdyś sprawiło, że postanowiłam zostać sobie szefem i rozpocząć biznes, który dał mi wiatr w żagle i poszerzył totalnie horyzonty. Uzyskałam niezależność, pewność swoich umiejętności, doceniłam swoją wartość. W końcu doceniono moje działania – i jest to ocena nie jednej czy dwóch osób, ale rynku, który jest obiektywny i wymagający.

 

Mam nadzieję, że zestawienie pytań rekrutacyjnych polskich Ekspertów SEO okazało się pomocne. Jeśli podobał Ci się ten artykuł i masz swoje własne pytania rekrutacyjne, którymi chciałbyś się podzielić z innymi – napisz do nas: kontakt@digitalx.pl, a my opublikujemy najciekawsze pytania w tym artykule. Naszą misją jako Digitalx jest współtworzyć rozwój dynamicznie rosnącej polskiej branży E-commerce i Digital, poprzez dostarczanie właściwych i dobrze przygotowanych kandydatów do pracy.

Na koniec wielkie podziękowania dla wszystkich Ekspertów branży SEO – współautorów tego artykułu.

 

Materiał opracowała Natalia Grzelak – Talent Acquisition Specialist.

Write a comment