5 kroków do zbudowania swojej marki osobistej

Obecnie każdy z nas z mniejszym czy większym zaangażowaniem buduje swoją markę osobistą w Internecie, czasem nawet nieświadomie. Zapytasz, jak to? Jesteś przecież widoczny w różnych serwisach społecznościowych, posiadasz cyfrowe portfolio lub piszesz bloga. To wszystko kreuje Twoją sylwetkę w sieci, a jak pewnie dobrze wiesz, do tych informacji łatwo dotrzeć. Z tego typu internetowego researchu korzystają również rekruterzy, dlatego w końcu nadszedł też moment, gdzie pośród licznych serwisów skupiających wokół siebie społeczność, pojawiły się i takie, które mają zrzeszać specjalistów wielu dziedzin. Ci, którzy na budowanie marki osobistej poświęcają więcej czasu, stają się lepiej widoczni i atrakcyjniejsi dla pracodawców. Sam profil to stanowczo za mało, gdyż teraz liczy się głównie aktywność. Publikacje postów, prowadzenie bloga i udzielanie się w dyskusjach, to właśnie tego typu działania skupiają na Tobie uwagę innych. 

1.Zastanów się w czym jesteś dobry

Znalezienie swojej specjalizacji to punkt wyjścia do dalszego budowania profesjonalnego profilu. Rynek jest nasycony i czasem ciężko jest znaleźć swoją niszę, dlatego w pewnych przypadkach trzeba nawet stworzyć potrzebę na specjalistę nowego typu, czyli na Ciebie! Jak się do tego zabrać? Przeszukaj rynek i sprawdź co się na nim dzieje i kogo się poszukuje w jakich branżach. Wybadaj czy specjalizacja, którą finalnie się zajmiesz ma perspektywy rozwoju. Jeżeli takich nie ma, to zastanów się czy warto podążać w tym kierunku i czy Twoje wysiłki i koszty jakie z tego tytułu poniesiesz będą miały okazję się zwrócić. Wybierz coś w czym można działać w długofalowej perspektywie i coś w czym jesteś lepszy niż większość. Jedną z kluczowym rzeczy w trakcie tworzenia marki osobistej jest właśnie stanie się ekspertem w tej właśnie dziedzinie. 

2. Pokaż się

Zbuduj swój unikalny profil z wykorzystaniem osobistej i autentycznej narracji z oryginalną formą prezentacji siebie i swojego doświadczenia oraz kwalifikacji. To wszystko odróżni Ciebie od innych, dlatego pozostań merytoryczny, ale nie rezygnuj z oryginalnego podejścia oraz z poczucia humoru. Nie sil się na fałsz, jeżeli nie jesteś przebojowy to nie idź w tym kierunku. Na pewno znajdziesz inny sposób na prezentację własnej marki osobistej. Bądź po prostu sobą!

3. Stwórz kompletną i spójną markę

Teraz trzeba opakować całość. Stworzyć stronę internetową, założyć profile w social mediach. Prezentacja graficzna i wideo niech odzwierciedla Twój niepowtarzalny styl i to czym się zajmujesz. Przygotuj oryginalne logo, zdjęcia i atrakcyjne opisy. Pamiętaj, że całość musi mieć spójny charakter. Zadbaj o elementy wyróżniające Ciebie na tle innych, które też staną się Twoim znakiem rozpoznawczym. Zadbaj o jakościowe treści i dostarczaj ich regularnie, gdyż szczególnie na początku musisz wyrobić w odbiorcach pewien nawyk Twojej aktywności. Musisz być konsekwentny w tym co robisz, nie może być tak, że nagle ucichniesz na dłuższą chwilę. W tej sposób możesz szybko wypaść ze świadomości odbiorców i ciężko będzie Ci ich znowu do siebie przekonać. Budowanie marki osobistej to angażujące zajęcie wymagające naprawdę solidnej pracy i wysokiej mobilizacji. 

4. Zadbaj o treści

To jest to na czym zbudujesz swój potencjał oraz przyciągniesz zaangażowanych użytkowników. Chcesz być ekspertem w konkretnej dziedzinie to pokaż swoją wiedzę, ciekawe podejście lub innowacyjne zastosowania. Wysoka jakość treści na Twoim blogu to absolutny punkty wyjścia. Pisz konkretnie dostarczając tego czego szukają odbiorcy. Dłuższe teksty dziel na akapity i śródtytuły. Próbuj angażować czytelników dlatego zadawaj pytania i zachęcaj do pozostawienia komentarza. Jeżeli wywołasz dyskusję to uczestnicz w niej. Zawsze bądź konsekwentny. Skoro już za budowanie marki osobistej wziąłeś się na poważnie to z wyprzedzeniem i zabezpieczaj treści na kolejne dni. Nie rezygnuj z długich tekstów, szczególnie takich, w których chcesz ekspercko rozwinąć temat. Zapytasz pewnie o dobór serwisów społecznościowych. To zależy od tego gdzie są Twoi odbiorcy, dlatego nie musisz zakładać profilu w każdym nowym pojawiającym się serwisie. Kolejny kanał komunikacji to dodatkowa praca, dlatego skup się na tych platformach, które są dla Ciebie istotne pod względem społeczności i ewentualnych kontaktów biznesowych.  

5. Mentoring

Czy w ogóle o tym pomyślałeś? Na początku szczególnie warto się nad tym zastanowić. Samemu budować sukces jest trudno, szczególnie wśród wielu innych osób, które dążą do tego samego. Wyróżnienie Twojej osoby przez tuza w danej dziedzinie może być ogromnym skokiem w Twojej karierze. Dlatego w celu szybkiego wzrostu i poszukiwaniu uznania warto poszukać mentorów, którzy będą Ciebie wspierać w rozwoju kariery. Być może też wskażą Ci kilka dobrych wskazówek, zaproponują temat na ciekawy artykuł lub interesującą współpracę? 

Mamy nadzieję, że nie zniechęciliśmy Ciebie do budowania marki osobistej, a jedynie zainspirowaliśmy. Nie będziemy pisać, że to proste, bo takie nie jest. Budowanie marki osobistej będzie wymagało od Ciebie konsekwencji i dużo pracy. Ale jak zaczniesz, dostosujesz swój rytm i wszystko wcześniej spokojnie zaplanujesz, to powinno być Ci łatwiej w kreowaniu profesjonalnego profilu, który być może otworzy Ci drzwi do ciekawej kariery. Powodzenia!


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.