20 taktyk marketingu treści, których musisz spróbować

Nowoczesny marketing wie, że dobrej jakości treści są kluczem do sukcesu sprzedażowego. 

To w końcu dzięki treściom prezentujesz swoją firmę, produkty, a nawet edukujesz odbiorców. Aby trafnie odpowiedzieć na ich potrzeby poprzez szczegółowe, konkretne i ciekawe komunikaty przedstawimy Ci kilka strategii z zakresu marketingu treści, które może wdrożyć w swojej organizacji już dzisiaj, aby budować świadomość i zarabiać. Jest to o tyle ważne, gdyż wystawiony jesteś na przeciw użytkownika niezwykle świadomego i potrafiącego samodzielnie dokonać szybkiego researchu w Internecie w celu znalezienia atrakcyjniejszej oferty. 

1.Segmentacja to podstawa

Twoje komunikaty powinny być skrojone pod użytkownika. Do przedstawiciela pokolenia Z nie napiszesz takim samym językiem co do jego rodziców. Precyzyjne treści utrzymane w odpowiednim tonie narracyjnym zwiększą zaangażowanie i skrócą dystans. W tym celu może pomóc Ci stworzenie person Twoich odbiorców. Nadanie im kształtu, określenie ich roli życiowej, zdefiniowanie zainteresowań oraz nakreślenie potrzeb bardzo pomoże Ci w realizacji zadania. 

2. Dowiedz się czego potrzebują

Tworząc persony, monitorując zachowania odbiorców lub nawet pytając ich wprost czego potrzebują, ułatwisz sobie tworzenie precyzyjnych komunikatów. A jeżeli chcesz wiedzieć czego szukają i jak – co jest tu słowem kluczem – możesz skorzystać z darmowych generatorów, które pokażą Ci jakie pytania użytkownicy umieszczają w przeglądarkach. W tym celu możesz skorzystać z dwóch stron: https://neilpatel.com/ubersuggest/ oraz https://answerthepublic.com/. Na postawie słów kluczowych oraz zawartych w wynikach przykładach konstruowanych zapytań, możesz stworzyć nawiązujące do nich artykuły. To zagwarantuje Ci pojawienie się w wynikach wyszukiwania użytkownika wraz z propozycją rozwiązania jego problemu. 

3. Używaj głosu pokolenia

Szczególnie mniej na uwadze milenialsów, którzy stanowią większość na rynku konsumentów oraz pokolenie Z, które jest nowoczesne i silnie zdigitalizowane. Te dwa pokolenia obeznane są z technologią i wyłapują pojawiające się nowinki, a że Twoja komunikacja ma miejsce głównie w sieci, to nie możesz pozostać obojętnym na ten fakt. Pamiętaj jednak, że do pierwszej jak i drugiej grupy będziesz stosował inny ton komunikacji. Niezmiennie stawiaj na personalizację, konkretne treści oraz atrakcyjne rozwiązania graficzne dla wyróżnienia swoich ofert. 

4. Treść wypełniaj emocjami

Dobra treść to ta budująca zaangażowana. Emocjonalne komunikaty reklamowe mają największą siłę dotarcia i wyższy wskaźnik reakcji. Stosuj kilku technik, które są bardzo atrakcyjne w swojej formie. W tytułach komunikatów warto używać liczb np. „10 sposobów na…”, „Jak w 30 dni…”, 6 wskazówek na…”. Tego typu tytuły to jednocześnie obietnica szybkiego rozwiązania problemu lub uzyskania konkretnej odpowiedzi, a tego poszukują użytkownicy Internetu. 

5. Bądź widocznym w serwisach społecznościowych

Buduj własną zaangażowaną publiczność dostarczając im treści przygotowanych pod konkretne kanały komunikacji. Nie dubluj treści, ale dla każdego serwisu twórz coś innego, przecież w końcu na TikToku masz innych odbiorców niż na Facebooku, prawda? Twórz zaangażowane treści takie jak quizy, konkursy, zachęcaj do zadawania pytań i brania udziału w dyskusjach, w których również się udzielaj. Dbaj o harmonogram treści, aby nie wprowadzać chaosu w zarządzaniu kanałami. Korzystaj z narzędzi, które pomogą Ci utrzymać porządek a planowanie postów będzie przyjemnością. 

6. Pokaż „życie od kuchni”

Jasne, chcesz się pokazać od jak najlepszej strony, ale też uchylenie rąbka tajemnicy i pokazanie tego jak wygląda praca za kulisami jest zawsze ciekawym rozwiązaniem. Nieważne czym zajmuje się Twoje firma, zaprezentuj jak podchodzicie do projektowania, jak wygląda proces produkcji lub jak przeprowadzacie burze mózgów. Niby nic wielkiego, ale nadaje autentyczności Twoim treściom i wskazuje, że za jej sukcesem stoją ludzie z różnymi pasjami i specjalizacjami. Zaproś odbiorcę w Twoje progi!

7. Testuj, testuj, testuj

Przeprowadzanie testów A/B na komunikatach pomoże Ci je stale udoskonalać i lepiej je targetować. Rezultaty bierz na poważnie, wdrażaj to co ma większy potencjał i sprawdzaj po niedługim czasie co się zmieniło w wynikach. Reaguj na trendy komunikacyjne i znowu, testuj to jak odnajdują się w przypadku Twoich odbiorców. A co powinieneś testować? Absolutnie wszystko, od nagłówków wiadomości, przez układy treści i grafik, wersje kolorystyczne na przyciskach CTA kończąc. Testuj, bo dzięki temu Twoja strategia komunikacyjna będzie o wiele prostsza i szybsza w przygotowaniu. 

8. Sprawdzaj rezultaty i wykorzystuj wiedzę z danych

Wyniki testów i dostępne w Twoich zasobach dane o kampaniach oraz o zachowaniach klientów to ogromna wiedza, którą wykorzystuj w kreowaniu treści. Nie bój się eksperymentować. Być może strategia contentowa, którą objąłeś rok temu nie ma obecnie zastosowania. Dodatkowo śledź trendy i to jak i się pisze, wtedy zawsze będziesz na czasie z dobrymi i wartościowymi treściami.

9. Wplataj wyznawane wartości

Informując odbiorcę o tym jakie wartości są zakorzenione w misji Twojej firmy i dodatkowo pokazując przykłady jak je realizujesz na co dzień, nada Twojej firmie autentyczności. Jeżeli są to uniwersalne wartości, z którymi identyfikują się Twoi odbiorcy to możesz zyskać na powiększeniu się grona fanów. Ludzie lubią marki, które są podobne do nich samych i angażują się w takie same rzeczy. Twórz historie opisując dlaczego właśnie te wartości są dla Ciebie tak istotne, że zostały wybrane na flagowe przyświecające idei Twojej marki. 

10. Stale się rozwijaj i twórz atrakcyjne treści

Trendy w content marketingu również obowiązują. To nie jest tylko sucha treść, to znacznie więcej. Wykorzystujesz je do tworzenia Twojego świata, kreowanie historii, odpowiadania na potrzeby i za ich pomocą rozwiązujesz problemy swoich odbiorców. Treść jest niezwykle istotna, bo bez niej sprzedaż byłaby prawie niemożliwa. Korzystaj z kursów, współpracuj ze specjalistami ds. contentu związanymi z różnymi dziedzinami, stale ulepszaj warsztat pisarski i dostosowuj się do dynamicznie zmieniającego się społeczeństwa. Coś co z sukcesem wykorzystywałeś dwa lata temu dzisiaj może już być mocno nieaktualne. Reaguj również na zmienne w algorytmach przeglądarek, aby ze swoimi treściami docierać szeroko. 

11. Twórz dedykowane strony docelowe

Budowanie stron pod konkretny temat jest dobrym rozwiązaniem, gdyż na nich rozwijasz go dogłębnie i gwarantujesz mu odpowiednią prezentację. Każda ze stron powinna być odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO i usprawniona z UX-owego punkty widzenia. Tworząc kampanie mailingowe możesz każdy segment odbiorców odsyłać na odpowiednio przygotowaną dla niego stronę docelową, która dzięki swojej prezentacji i narracji będzie precyzyjnie odpowiadać na ich potrzeby. 

12. Monitoruj działania konkurencji

To zawsze przydatne w kwestii szerszego spojrzenia na rynek i branżę, która Was wspólnie łączy. Sprawdź, jak Twoi konkurenci projektują treści, strony docelowe jak piszą i do kogo, z jakich serwisów społecznościowych korzystają. 

13. Używaj reklamy natywnej

Zaszyta w tekście, przez co nie wygląda jak reklama, ale może doprowadzić odbiorcę do atrakcyjnej strony docelowej. Biorąc pod uwagę jej kształt, reklama natywna powinna mocniej nawiązywać do potrzeb odbiorcy i dostarczać rozwiązania na ich realizację. Może nie wygląda atrakcyjnie na pierwszy rzut oka, ale może być dla Ciebie, jako jej twórcy, atrakcyjnym obszarem do kreatywnej pracy, która finalnie zaskoczy odbiorców. 

14. Podziel się tym co czytasz

Selekcja treści pod względem tego co interesujące w branży i udostępnienia ich we własnych kanałach jest dobrym rozwiązaniem pod dwoma względami. W ten sposób budujesz ze swojej marki taką, która z chęcią zapoznaje się innym punktem widzenia i ciekawymi spostrzeżeniami. Nie pozujesz na nieomylnego eksperta, ale udowadniasz, że zdanie i działania innych mogą przyczynić się do ciekawych rozwiązań również i w Twoim biznesie. Jeżeli jakiś szczególny artykuł zwrócił Twoją uwagę to możesz udostępnić go u siebie dodając osobiste słowa wstępu. Oznaczanie autora i nakreślenie w jego kierunku kilku słów jest miłym gestem, z którego zawsze warto korzystać. Być może zadziała tu zasada wzajemności i Twój artykuł pojawi się u autora docenionej przez Ciebie treści? 

15. Stale wykorzystuj ciekawe artykuły

Jeżeli jakaś Twoja treść jest szczególnie atrakcyjna i charakteryzuje się stałą widocznością w Internecie, bo ma wysoką wartość merytoryczną, to postaraj się przedłużyć jej żywotność. Możesz korzystać z jej obecnego kształtu lekko ją modyfikując. Jak? Możesz dodawać do niej dodatkowe treści i ukazywać jak pewne założenia zmieniły się na przestrzeni lat; tworzyć z tekstu prezentacje, którą umieścisz w swoich kanałach komunikacji lub wygenerować jako raport z możliwością ściągnięcia. 

16. Wyróżnij się

Nadaj sobie niepowtarzalny ton prezentacji. Czasem warto odpiąć ostatni guzik koszuli i pozwolić sobie na swobodę w wyrażaniu myśli. Oryginalny pomysł na komunikację, intrygująca narracja, nietuzinkowy prowadzący Twój cykl wideo w połączeniu z poczuciem humoru i merytorycznymi treści to smaczny koktajl contentowy. Nie bój się być inny. Ba, powinieneś taki być! Niech odbiorcy czekają na każdy Twój nowy materiał, który oprócz istotnych informacji będzie też dostarczał im trochę rozrywki. Więc jak? Brzmi jak plan!

17. Bądź na bieżąco z technologicznymi nowościami

Jeżeli nie chcesz pozostać w tyle to absolutnie musisz śledzić to, co dzieje się na rynku technologii. Nie tylko po to, aby w jakimś sposób wykorzystać je w swojej pracy, ale także w celu inspirowania i informowania użytkowników o ciekawych rozwiązaniach. Będzie to dowód na to, że jesteś czujny i nic nie umknie Twojej uwadze w temacie technologicznych innowacji. 

18. Buduj wysokie zaangażowanie 

Klienci mogą dzielić się informacjami na temat Twoich produktów w mediach społecznościowych. Zwykłe oznaczenie w poście może mieć niezwykłą moc. Pozytywne treści wykorzystuj w swoich kanałach komunikacji, aby pokazać zadowolenie użytkowników i jak korzystają z zakupionych przedmiotów. Może dzięki zakupom w Twoim sklepie wdrożyli jakąś ciekawą funkcjonalności w swojej firmie, albo rozwijają pasje?  

19. Edukuj

Chcesz, aby Twoja grupa odbiorców była zaangażowana i reagowała pozytywnie na Twoje treści? Daj im coś więcej! Twórz treści edukacyjne wokół Twojej oferty w postaci poradników i tutoriali. Proponuj wskazówki na to jak wykorzystać konkretny produkt lub jak dobrać do niego dodatkowe, które wzmocnią jego działanie i co dzięki temu klienci uzyskają. W zależności od potrzeb konsumentów proponuj różne rozwiązania w taki sposób, aby w pełni odpowiedzieć na ich potrzeby. 

20. Pozostań transparentny

Świadomy klient potrzebuje informacji i nie chce być oszukiwany. Bardzo łatwo zweryfikuje czy Twoje deklaracje mają potwierdzenie w rzeczywistości. Nie wykorzystuj w komunikacji informacji nieprawdziwych tylko po to, aby nadać firmie wyjątkowości. Marki niezwykle tracą w oczach odbiorców w momencie gdy na jaw wychodzi brzydka prawda. Dlatego w myśl transparentności działań i dla podkreślenia prowadzenia świadomego, przyjaznego biznesu możesz stworzyć sekcję, w której np. odpowiadasz na pytania konsumentów dotyczące Twojej oferty, produkcji itp. Prawda się zawsze obroni. 

 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.