10+ znienawidzonych pytań rekrutacyjnych wśród ludzi Digital & E-commerce

Nie każda rozmowa o pracę jest łatwa, prosta i przyjemna. Rekruter potrafi zaleźć za skórę niejednej osobie, a kandydat nieraz od pytania ma tylko zawroty głowy. Przed wami 10 znienawidzonych pytań rekrutacyjnych wśród ludzi Digital & E-commerce

 

1. Dlaczego chcesz u nas pracować?

Pytanie oklepane i praktycznie nic nie wnoszące do rozmowy. Wiele osób szuka pracy po prostu dla pieniędzy i przebiera w wielu ofertach, nie marząc tylko i wyłącznie o tej wymarzonej. Nie każdego stać jednak na szczerość i najczęściej rekruter usłyszy odpowiedź typu: “ta praca to dla mnie krok do przodu, uwielbiam kontakt z ludźmi, od zawsze ceniłem waszą firmę”. Nawet jeśli dla kogoś priorytetem jest zarobek, to nie oznacza, że będzie gorszym pracownikiem od pasjonata. Już prędzej pytając kandydata o zainteresowania dowiemy się więcej na temat jego uzdolnień. To co kogo motywuje to kwestia indywidualna i nie będąca odpowiednim miernikiem umiejętności. 

 

2. Jakie było najbardziej traumatyczne przeżycie w twoim życiu?

Niektórzy pracodawcy chcą stworzyć wizerunek firmy, która jest jak rodzina. Tyle, że nie wszyscy mówią o wszystkim swoim najbliższym. Są rzeczy ze sfery emocjonalnej, o które nie wypada pytać, tym bardziej, że nijak mają się one do kompetencji pracownika. 

 

3. Sprzedaj mi ołówek

Rekruter często chce sprawdzić kreatywność i szybkość działania kandydata. O ile dotyczy to kwestii związanej z zawodem, to nie ma większego problemu. Co innego, jeśli firma sprzedająca samochody wymaga zareklamowania ołówka. Dobrze być uniwersalnym handlowcem, ale chyba najważniejsze, by przede wszystkim skutecznie operować w swojej branży. 

 

4. Jaką długość ma Mur Chiński?

Skuteczna analiza i wyciąganie wniosków to jedne z najbardziej pożądanych cech na rynku. Chcąc ją sprawdzić rekruterzy często zadają dość absurdalne pytania z pogranicza matematyki i turystyki. 

 

5. Czy zamierza pani zajść w ciążę?

Oczywiście dla wielu pracodawców kobieta w ciąży to poważny problem. Przysługuje jej prawo do płatnego urlopu, co jest dodatkowym obciążeniem dla firmy. Trzeba jednak pamiętać, że nie samą pracą człowiek żyje, a dobry szef jest nie tylko sprawnym zarządcą, ale i normalnym człowiekiem. U krwiopijcy nikt nie będzie chciał pracować. 

 

6. Jak jesteś dobry w skali od 1 do 10?

Zapewne większość osób odpowie “8”, by nie wyjść na osobę zbyt samokrytyczną, bądź tez zbyt pewną siebie. Najważniejsze, by wykonana przez nas praca mówiła o naszym poziomie. Nie potrzeba samooceny, bo wyniki są widoczne gołym okiem. Pracownik oceniający się na “2/10” wcale nie musi być gorszy, niż ten ideał “10/10”.

 

7. Czy dla dobra firmy jesteś w stanie donieść na kolegę z pracy?

Digital & E-commerce to praca zespołowa. Tu nie ma miejsca na donosicielstwo. Jeśl kierownik wymaga tego od swojego pracownika, to nie ma co zwlekać tylko trzeba szukać nowej pracy. 

 

8. Jak oceniasz swojego poprzedniego pracodawcę?

W tym pytaniu też nie wiadomo o to czy chodzi o to, by oczernić poprzednią firmę lub o to, by nowy pracodawca poczuł się dowartościowany. Jeśli kogoś rekrutujemy, to nie pytajmy o jego stosunki z byłym szefem. 

 

9. Jaka była ostatnia książką, którą przeczytałeś

Niektórzy chcą dzięki temu dowiedzieć się jaki gust i iloraz inteligencji ma pracownik. Prawda jest jednak taka, że to nieważne czy ktoś czyta Tołstoja czy przegląda memy w internecie. Najważniejsza jest skuteczność.

 

10. Czy zawsze będziesz u nas pracować?

Niektórzy szefowie chcieliby, by pracownik składał hołd poddańczy na całe życie. Ciężko określić na jak długo ktoś będzie chciał pozostać w firmie, w której jeszcze nie zaczął pracować. Poza tym życie weryfikuje wszystkie plany. 

 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce zapraszamy do kontaktu z nami – [email protected] Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.