Zarządzanie reputacją w Internecie

Budowanie marki osobistej i pozytywnego wizerunku firmy w Internecie to czasochłonne i trudne zajęcie. Musisz liczyć się z tym, że Ty i Twoje przedsiębiorstwo jesteście wystawieni na opinie innych, a możliwość ich wyrażania jest łatwiejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Pozytywna ocena może przynieść Ci rozgłos i wielki sukces. Negatywna może w skrajnych przypadkach zniszczyć Twój biznes.



Kciuk w górę czy w dół?

W Internecie jest wiele miejsc gdzie można pozostawić opinię zaczynając od wyszukiwarek, poprzez fora internetowe na mediach społecznościowych kończąc. Każde z tych miejsc ma inne zasady umieszczania opinii, ale na szczęście większość już wymaga weryfikacji. Niektóre dają możliwość prowadzenia dyskusji czy odpowiedzi, aby osoba, której ocena dotyczy mogła się z nią skonfrontować. Aktywność związana ze zbieraniem i utrzymywaniem pozytywnych opinii jest pracą na pełen etat i czasami bywa naprawdę trudna. Trzeba wspomnieć, że wiele negatywnych opinii jest wynikiem czystej złośliwości, i zdarza się, że opisywane sytuacje nie mają żadnego poświadczenia w rzeczywistości. Negatywny feedback generuje m.in.: chęć zemsty; wpływ silnych emocji; gniew lub zazdrość. To co z czym najtrudniej walczyć w przypadku takich ocen to ich żywotność, bo najbardziej zapadają w pamięci. Gromadzą również wokół siebie dużą publiczność, która nie zawsze znajduje w sobie chęci, aby wysłuchać stronę, która jest w sieci obrażana. Dlatego, żeby proces budowania reputacji w Internecie ułatwić można skorzystać ze wsparcia firm, które się w tym specjalizują. Oto kilka z nich. 

 

Go Fish Digital:

Z tego narzędzia korzystają naprawdę duże marki. Dzięki aplikacji uzyskujesz wgląd do recenzji na popularnym serwisie YELP – mniej znanym w Polsce – i możesz zarządzać tymi, które są napisane w negatywnym tonie np. poprzez wysyłanie wiadomości do klientów z prośbą o ich usunięcie. Go Fish Digital w poszukiwaniu recenzji nie skupia się na konkretnych stronach, ale analizuje zasoby Internetu, aby dotrzeć do każdego słowa komentarza na temat Twojej firmy. To warte rozpatrzenia bogato wyposażone narzędzie, które może okazać się pomocne w monitorowaniu opinii i działaniu na rzecz silnego pozycjonowania tych pozytywnych wzmianek. Możesz też korzystać z promowania pozytywnych treści na temat swojej marki wszędzie tam gdzie znajdują się Twoi klienci. 

 

Podium:

Jest platformą do zarządzania opiniami klientów z pozytywnym doświadczeniem zakupowym czyli takich, którzy wystawiają największe oceny. Podium wysyła do klientów zaproszenie do publikacji opinii i robi to korzystając m.in. z serwisów społecznościowych np.  Facebook. Jest w tym sens, gdyż ogólnie osoby zadowolone z zakupów też chętniej dzielą się własnym zdaniem. Za pośrednictwem aplikacji możesz wysłać im komunikat z linkiem, który odeśle do strony z recenzjami i tym samym skrócisz proces uzyskania kolejnej wysoko punktowanej recenzji. Jeżeli chcesz sprawdzić jak to działa możesz skorzystać z darmowej wersji próbnej Podium

 

Reputation Resolutions:

Masz kryzys wizerunkowy w sieci i przeżywasz zmasowany atak negatywnych opinii na temat Twojego biznesu? Zespół z Reputation Resolutions jest na stanowisku gotowy do działania. To na co szczególnie należy zwrócić uwagę to fakt, że jest w stanie zadziałać w kilka godzin po wystąpieniu kryzysu nie dopuszczając do eskalacji. W przypadku gdy nie posiadasz rzecznika lub PR-owca to możesz rozpatrzyć współpracę z Reputation Resolutions, który zabezpieczy Twój biznes właśnie od tej strony i będzie kompleksowo zarządzał treściami jakie pojawiają się na Twój temat w sieci. W ramach swoich usług mogą m.in. zaproponować wszczęcie dochodzenia w sprawie pomówień i celowych krzywdzących działań przeciwko Tobie oraz mogą usuwać negatywne komentarze i recenzje. 

 

Big Leap:

Narzędzie to skupia się na zarządzaniu treścią i pomaga utrzymywać te pozytywne na wysokiej pozycji. Zadaniem Big Leap jest monitoring Internetu i analizowanie treści, które nawiązują do Twojego biznesu. Jedną z proponowanych technik jest audyt i zestawianie opinii z tymi, które dotyczą też Twojej konkurencji w celu zrozumienia Waszego wspólnego statusu. Po wstępnym rozpoznaniu aplikacja proponuje rozwiązania mające pozytywnie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy w Internecie, które też pomogą w generowaniu większej ilości dobrych treści.  

 

Reputation Rhino:

Rozwiązanie dla małych firm na potrzeby zarządzania reputacją w Internecie, co nie znaczy, że ma ograniczone możliwości. Aplikacja pomoże Ci w zarządzaniu recenzjami i wesprze w planowaniu strategii SEO. Reputation Rhino proponuje kilka ciekawych rozwiązań jak np. eliminowanie artykułów nacechowanych negatywnie; usuwanie z sieci obrazów działających niekorzystnie na Twoją markę; usuwanie recenzji z nieprawdziwymi i krzywdzącymi informacjami.

 

Czego potrzebujesz?

W zależności od skali biznesu i potrzeb sam będziesz w stanie wywnioskować, które rozwiązanie jest dla Ciebie najbardziej korzystne. Czy potrzebujesz narzędzia do monitorowania treści na temat Twojej marki lub bardziej kompleksowego podejścia, które zapewni również wsparcie PR i będzie posiadało narzędzia na wypadek kryzysu wizerunkowego? 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.