Profil linków — co to jest?

Planujesz zlecić agencji SEO pozycjonowanie swojej strony? A może wolisz zająć się osobiście walką o jak najwyższe pozycje w Google? W każdej z tych sytuacji powinieneś poznać przynajmniej podstawy na temat SEO. Jedno z pojęć, które na pewno padnie podczas rozmowy ze specjalistą ds. pozycjonowania, jest profil linków. Nie wiesz, co to? W takim razie czas to nadrobić.

Czym są linki przychodzące?

Zanim jeszcze przejdziemy do definicji profilu linków, warto też uzupełnić swoją wiedzę na temat tego, czym w ogóle są linki przychodzące. Otóż to odnośniki, które znajdują się na różnych stronach, w Social Mediach, na forach czy na serwisach itd. Po kliknięciu linku użytkownik może błyskawicznie przenieść się na Twoją stronę internetową. Jednak to nie koniec istotnych informacji, gdyż podczas pozycjonowania ważne jest też odróżnianie dwóch typów linków o atrybutach:

  • nofollow – nie mają realnego wpływu na zwiększenie siły domeny, a tym samym na zwiększenie potencjału podczas pozycjonowania;
  • dofollow – tego typu linki przekazują moc strony domenie linkowanej i są szczególnie pożądane w procesie pozycjonowania.

Czym jest profil linków?

W dużym uproszczeniu profil linków jest zbiorem linków, odnośników, które prowadzą do wybranej strony internetowej. Podczas pozycjonowania i dbania o wiarygodność Twojej domeny bardzo ważne jest to, aby zbadać jakość profilu linków. Jak tego dokonać? Niezbędne stanie się wykonanie oceny i badań takich aspektów, jak:

  • stosunek jakości do liczby linków,
  • pochodzenie linków,
  • rodzaj wykorzystywanych linków,
  • typ linków,
  • umieszczane anchory.

Na czym polega badanie profilu linków?

Każdy specjalista ds. pozycjonowania powinien regularnie wykonywać badanie profilu linków. Należy wtedy wziąć pod uwagę zarówno linki przychodzące aktualne, jak i te o charakterze historycznym. Dzięki analizie specjaliści zyskują znacznie większą kontrolę nad tym, w jaki sposób postrzegana jest przez roboty Google strona internetowa. Pamiętaj, że gdy dopilnujesz profilu linków, prowadzących do Twojej firmy, wpłyniesz realnie na wzrost widoczności i zasięgu swojej witryny w wyszukiwarce Google. Jednak, aby móc dokonać rzetelnej analizy profilu linków, musisz zrozumieć, kiedy link można uznać za wartościowy.

Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na 3 aspekty:

  • dopasowanie tematyczne – znacznie bardziej wartościowy będzie link, który został umieszczony na stronie, która pod względem tematycznym jest powiązana z Twoją witryną;
  • lokalizacja linku – miejsce, gdzie umieszczony został link, także ma znaczenie w kontekście jego jakości;
  • autorytet domeny – ogromne znaczenie odgrywa również jakość domeny, dlatego warto przeanalizować go dogłębnie jeszcze przed umieszczeniem tam linku do swojej witryny.

Zwróć wtedy pod uwagę na takie aspekty, jak wiek domeny, skąd pochodzą linki przychodzące tej strony, jaki ruch generuje witryna, czy znajduje się wysoko w Google itd.

Jak analizować profil linków?

Zdecydowanie najlepszym sposobem na sprawdzenie jakości linków przychodzących witryny, a także strategii linkowania Twojej konkurencji, jest wykorzystanie dedykowanych narzędzi. W ten sposób możesz przyspieszyć efekty swojej pracy i zyskać wiele trudnodostępnych informacji.

Do analizowania profilu linków często wykorzystuje się narzędzie Ahrefd. Wystarczy, że po zalogowaniu się przejdziesz do zakładki „Site Explorer” oraz wpiszesz adres domeny, aby zyskać szczegółowe informacje na temat strategii link buildingowej danej witryny. Z kolei w zakładce „Linki zwrotne” możesz wykonać filtrację linków prowadzących do Twojej witryny w zależności od typu linków, źródła pochodzenia itd. Sprawdzisz w ten sposób, czy do witryny prowadzą też linki utracone lub uszkodzone, które obniżają jej autorytet w oczach robotów Google.

Zatem to doskonałe źródło wiedzy nie tylko na temat Twojej witryny, ale też na temat konkurencji. Dzięki przeanalizowaniu profilu linków głównych konkurentów będziesz mógł ocenić, jak opłaca się zdobywać backlinki, aby zostać liderem w wybranej branży i pozyskać nowych klientów.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.