Jak z sukcesem szukać pracy po 50-tce?

Z trudnościami w poszukiwaniu pracy spotyka się wielu kandydatów czy to z powodu niewystarczających umiejętności, braku doświadczenia, zbyt krótkiego stażu czy wieku. Paradoksalnie przy okazji tego ostatniego, to osoby dojrzałe z dużym doświadczeniem zawodowym, które zdobywały swoje kwalifikacje przez lata, mają ze znalezieniem zatrudnienia największy problem. Przed osobami 50+ wyzwanie zawodowe, w którego centrum jest utrzymanie się na rynku pracy.

Doświadczeni, niewidoczni

Pracownicy 50+ stają przed trudnościami zawodowymi wynikającymi głównie nie z braku nowoczesnych umiejętności związanymi z nowymi technologiami czy digitalizacją biznesu, ale właśnie z powodu wieku. Mogą pochwalić się wiedzą, kwalifikacjami i realizowanymi projektami, ale w pewnym momencie są odcinani od możliwości awansów i nie są brani pod uwagę w firmowych działaniach rozwojowych. Przestaje się im poświęcać uwagę i nie inwestuje się w rozwój nowych kompetencji, z których będą mogli korzystać jeszcze przez kilkanaście lat pracy zawodowej.

Osoby z ogromnym doświadczeniem, które powinny być uznawane za nieocenioną wartość dla firmy, z powodu swojego wieku stają się niewidoczne i umniejsza się ich pozycję.  Często są krzywdząco definiowane poprzez szereg stereotypów, z którymi wiąże się ich wiek jak braki cyfrowych kompetencji, spadek wydajności, wolniejsze uczenie się.

Na The Institute of Leadership and Management w Wielkiej Brytanii przeprowadzono badania, które miały skonfrontować się z tematem obecności osób dojrzałych na rynku pracy. Wyniki wskazują na dwa różne punkty widzenia, które mogą też sugerować brak odpowiedniej komunikacji na linii managerowie – pracownicy i niezrozumienie potrzeb drugiej strony.

Pracownicy 50+ oceniają swoją chęć rozwoju na 94%, tymczasem aż 61% managerów twierdzi, że pracownicy w tym wieku mają niski (20%) lub bardzo niski (41%) potencjał rozwojowy. Zaskoczenie przyniosły kolejne dane, które pokazują, że pragnienie rozwoju zawodowego w grupie osób 50+ było wyższe niż w grupie milenialsów (urodzonych w latach 1977-1997). Kate Cooper, Szefowa Działu Badań stwierdziła, że osoby ze starszych pokoleń niesłusznie odbiera się jako niechętne do nauki i awansu na wyższe stanowiska, podczas gdy wykazują tym dużo większe zainteresowanie niż osoby młodsze.

Ogólnie osoby powyżej 50. r. ż. cieszą się większym uznaniem gdy mówimy o umiejętnościach i doświadczeniu niż młodsi pracownicy, ale w kwestii awansów czują, że nie mogą już na wiele liczyć. Nastrój ten odzwierciedlają wyniki raportu: tylko 46% managerów powyżej 50 r. ż. spodziewała się awansu na wyższe stanowisko, a wśród młodszych z pokolenia milenialsów już 76% i z pokolenia X 62%.

6 wskazówek poszukiwania pracy

Osoby 50+ są świadome trudności związanych z poszukiwaniem zatrudnienia, dlatego też podejmują pewne osobiste przedsięwzięcia rozwojowe mające na celu wyrównać ich szanse na rynku pracy, by móc stać się atrakcyjną konkurencją dla młodszych kandydatów. O ile o ich rozwój nie zadba pracodawca, sami decydują się na kursy podnoszące kwalifikacje i to głównie związane z nowoczesnym biznesem i środowiskiem digitalowym.

Mogą też świadczyć swoje eksperckie usługi w ramach pracy projektowej i tym samym zagwarantować sobie ciekawą i zmienną pracę. Jak więc należy podejść do poszukiwania pracy w dojrzałym wieku, aby nie popaść we frustrację?

  1. Zaktualizuj swoje umiejętności i zadbaj o nowe

Być może nie posiadasz odpowiedniej wiedzy na temat mediów społecznościowych za pośrednictwem których marki komunikują się z klientami i prowadzą w nich kampanie reklamowe? Być może stale rosnący świat aplikacji jest dla Ciebie trudny do zrozumienia? Możesz zadbać o to, aby wypełnić luki w doświadczeniu wymaganą wiedzą. Możliwości jest wiele: od płatnych kursów i szkoleń, które kończą się uzyskaniem certyfikatu, na webinarach i samouczkach na YouTube kończąc. Literatura poświęcona digitalizacji biznesu i szybko zmieniającym się trendom jest na wyciągnięcie ręki. Oczywiście są rzeczy, które wymagają wiedzy również praktycznej, ale jeżeli zadbasz o wiedzę teoretyczną to zrobisz ten pierwszy ważny krok.

Obecnie test Twoich umiejętności zaczyna się już na rozmowie rekrutacyjnej. Jeżeli wcześniej nie miałeś styczności z programami do wideokonferencji i teraz nagle w dobie rekrutacji zdalnej jesteś zmuszony z nich skorzystać, to przygotuj się do tego wcześniej. Programy te nie są skomplikowane, a pod ręką znajdziesz wiele wskazówek jak je zainstalować i obsłużyć. Poszerz swoją wiedzę o wykorzystywane powszechnie komunikatory, systemy do nadzorowania projektów i wszystkie inne, które już wpisały się w standard pracy. To, że sobie z nimi poradzisz poświadczy Twoje zdolności adaptacyjne i wyeliminuje uczucie, że nie sprostasz wymaganiom jakie stawia nowoczesna technologia.

  1. Odśwież CV

Kiedy ostatni raz szukałeś pracy? Być może Twoje CV będzie wymagało zbudowania go od podstaw do czego bardzo zachęcamy. Trendy w pisaniu życiorysu szybko się zmieniają. Uzupełnij je o wszystkie ważne stanowiska i umiejętności, dodaj certyfikaty i słowo wstępu, które zaprezentuje Ciebie jako osobę z szerokim doświadczeniem popartym konkretnymi projektami. Przy każdym stanowisku możesz wymienić swoje najważniejsze osiągnięcia. Pisząc CV pamiętaj by dostosować je do stanowiska na które aplikujesz i wykorzystuj frazy kluczowe by wskazać, że masz duże powiązania z ofertą. Zobacz czego oczekuje pracodawca i na podstawie tego wskaż siebie jako najlepszego kandydata wypisując konkretne cechy osobiste, które wraz z umiejętnościami będą tworzyć połączenie, z którego nie sposób zrezygnować. Wśród wielu wskazówek pojawia się propozycja by w CV umieszczać ostatnie 15 lat pracy. Oczywiście możesz je rozszerzyć, o ile wcześniej w Twojej karierze zawodowej pojawił się istotny dla jej rozwoju punkt czy projekt, który był Twoim niezwykłym sukcesem. Do tworzenia CV i portfolio możesz wykorzystać programy graficzne, w tym szeroko dostępne darmowe, które nadadzą nowoczesnego rysu Twojej aplikacji.

  1. Zrób research rynku i znajdź odpowiedniego pracodawcę

Biorąc pod uwagę profile firm, ich staż na rynku i plany rozwojowe możesz poddać je swojej osobistej selekcji. Zadaj sobie pytanie o to kto może poszukiwać osoby z taką historią zawodową jak Twoja? Niektóre firmy mogą poszukiwać młodszych managerów wyrosłych już w digitalowym świecie. Osoby z doświadczeniem tak dużym i długim jak Twoje, rozłożonym na kilka dekad, być może znajdą zatrudnienie na uczelni wyższej w roli eksperta, czy w startupach ceniących bogate doświadczenie? Możesz też sprawdzić firmy pod względem różnorodności i aplikować do takich, które szeroko to komunikują. A jak to sprawdzić? Nie bój się pytać i w celu zdobycia potwierdzenia na takie działanie możesz skontaktować się z jej pracownikami i zapytać jak to wygląda od środka.

  1. Wykorzystaj swoje talenty i wskaż na aktywność w poszukiwaniu wiedzy

Twoje doświadczenie jest najsilniejszą kartą przetargową w procesie rekrutacji. Na niejednym kliencie szlifowałeś swoje umiejętności komunikacji i negocjacji, na niejednym projekcie wzmacniałeś kompetencje z koordynacji pracy i zarządzania ludźmi. Zaprezentuj się jako mentor, który może przysłużyć się do rozwoju kompetencji u młodszych pracowników. Zaznacz swoje mocne strony jak planowanie strategiczne, współpracę z klientami, zarządzanie kryzysowe, realizowanie budżetu. Na pewno masz się czym pochwalić!

Pokaż też, że jesteś czynnym poszukiwaczem wiedzy. Aktywność rozwojowa będzie odebrana bardzo dobrze przed rekrutera. Udowodnisz tym, że szukasz możliwości na uzupełnianie swojej wiedzy z wykorzystaniem nowoczesnych nośników. Słuchasz branżowych podcastów, śledzisz ciekawe blogi na styku biznesu, kultury i społeczeństwa, które dostarczają ciekawych rozwiązań i wartych głębszego poznania idei? Sięgasz po fachową literaturę i bierzesz udział w webinariach? O tym warto mówić! Jeżeli jakieś zagadnienie wydaje Ci się interesujące i łączy się z firmą, do której aplikujesz to możesz pokusić się o swój ekspercki komentarz. Wiedzę należy umieć wykorzystać w pracy, a takie podejście udowodni, że jesteś żywo zainteresowany firmą, śledzisz ją w mediach, jak również analizujesz jej poczynania zastanawiając się nad skutkami i możliwościami podejmowanych przez nią decyzji.

  1. Przygotuj się na trudne pytania

Być może już trafiłeś na takie, które pojawiają się przy okazji każdej rekrutacji. Ważne jest nie dać się zaskoczyć i męczyć z odpowiedzią, dlatego przygotuj się do nich. Niestety zdarza się, że rekruterzy stosują pewne sztuczki, by odsiać starszych kandydatów np. poprzez twierdzenie, że mają zbyt wysokie kwalifikacje. Jak więc odpowiadać na tego typu pytania? Może najprościej, że nie uważasz siebie za zbyt wysoko wykwalifikowanego pracownika, gdyż wciąż wiele się uczysz, a każdy projekt to także okazja do poznania nowych rozwiązań. Możesz też nawiązać do firmy jako całości i opisać dlaczego praca w niej jest dla Ciebie tak atrakcyjna. Być może interesują Ciebie wprowadzane przez nią technologiczne innowacje, a co za tym idzie, dostrzegasz, że przy wdrażaniu rozwiązań wymagane będą pewne kompetencje, które ty już posiadasz.

  1. Rozszerz poszukiwania pracy

Obecnie najczęściej pracę zdobywa się poprzez wypracowane znajomości. Ty jako osoba z doświadczeniem na pewno masz bogatą bazę kontaktów, z której możesz skorzystać i w tym celu. Nie skupiaj się tylko na portalach z ogłoszeniami, ale patrz szerzej. Swoim znajomym, byłym klientom czy partnerom biznesowym możesz wysyłać spersonalizowaną notatkę z informacją, że poszukujesz pracy z dołączonym CV i portfolio, by od razu wskazać interesujący Ciebie kierunek zawodowy. Posiadając taki pakiet informacji na Twój temat, łatwiej im będzie Ciebie polecić komuś kto szuka specjalisty o Twoim kompetencjach. Może też dzięki temu trafisz na rozwiązania, których wcześniej nie brałeś pod uwagę jak np. pracę w charakterze wolnego strzelca, bo otrzymałeś kilka ciekawych propozycji, a czas pozwoli Ci na realizację kilku projektów jednocześnie?

Jaki jest więc przepis na sukces? Jako osoba dojrzała i poszukująca pracy możesz pochwalić się doświadczeniem i umiejętnościami, dlatego powinieneś prezentować je w pierwszej kolejności, a na potwierdzenie wskazywać konkretne przykłady z życia zawodowego. Szukaj pracy szeroko wykorzystując kontakty prywatne i zawodowe. Buduj wizerunek mentora, który zagwarantuje firmie wartość dodaną w postaci dzielenia się wiedzą i wsparcie merytoryczne dla młodszych pracowników. Ucz się nowych rzeczy przy dostępności różnorodnych możliwości. Sprawdzaj co jest dla Ciebie odpowiednie i otwórz się na nowe rozwiązania np. w postaci innych form zatrudnienia. Przed Tobą jeszcze kilkanaście lat pracy, dlatego wykorzystaj je kreatywnie i nie bój się wyzwań.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.