Tworzenie platformy internetowej łudząco przypomina granie w grę, gdzie przechodzisz kolejne misje, spotykasz nowe osoby i odblokowujesz możliwości. Na początku jesteś tylko Ty. Każdy kolejny krok to nowe, coraz to większe wyzwanie. Potem pojawiają się inni, pierwsi użytkownicy. Potem kolejni. Platforma się rozwija, osiągając po drodze kolejne kamienie milowe i pierwotne założenia. W końcu osiąga cel – milion użytkowników.
Umów się na rozmowę w sprawie wdrożenia automatyzacji
Masz dość powtarzalnych zadań w pracy? Wdrażamy nowoczesne rozwiązania no-code i low-code, które pozwolą Ci skupić się na tym, co naprawdę ważne. Przyspiesz rozwój swojej firmy!
Skontaktuj się z namiSchemat ten sprawdza się w każdej branży. Fintechy, sklepy internetowe, aplikacje kreatywne czy serwisy hazardowe takie jak Spin City kasyno – wszystkie platformy zaczynają od zera i skalują się w miarę rozwoju. Jak jednak podołać takiemu wyzwaniu? Jak stworzyć skalowalną platformę, aby obsłużyć najpierw 100 użytkowników, a potem coraz więcej, aż do miliona? W teorii nie jest to wcale aż tak trudne, wystarczy działać według prostych zasad, które przedstawię Ci poniżej.
Na początek małe kroczki
Pierwsze 100 aktywnych użytkowników to taki pierwszy, najważniejszy kamień milowy w przypadku każdej amatorskiej platformy. Na początek nie stawiaj sobie wielkich celów, nie myśl o wielkim ruchu i milionach odwiedzających – to potrafi zniechęcić, bo wizja, że przed Tobą jeszcze aż tyle pracy, bywa przytłaczająca.
Skup się na tym co masz. Masz już 100 użytkowników? To super, traktuj ich z szacunkiem i daj im odczuć, że są dla Ciebie wyjątkowi. Jeśli zauważą, że jesteś otwarty na feedback, z pewnością otrzymasz od nich subiektywne opinie, co działa dobrze, a co jest raczej zbędne i nad czym warto popracować. Tylko pomyśl, nie musisz wydawać na testerów, bo pierwsi użytkownicy zazwyczaj są bardzo otwarci i chcą sami z siebie pomóc rozwijać nowe platformy, aplikacje czy serwery.
Są to Twoi najwięksi przyjaciele, którzy przedstawią Ci szczerą opinię i pomogą zobrazować kierunek, który musisz obrać, aby osiągnąć zamierzony cel. Na tym etapie skup się na następujących aspektach:
- co kilka dni testuj nowe funkcje;
- rozmawiaj ze swoimi użytkownikami codziennie (mailowo lub przez social media);
- przygotuj narzędzie do gromadzenia opinii i szybko na nie reaguj.
Musisz błyskawicznie wprowadzać wszelkie poprawki, bo sam początek działalności to moment, w którym ważą się losy przyszłości projektu. Jeśli przykładowo nie masz w aplikacji podstawowej funkcji, na przykład rezygnacji z okresu próbnego, od razu dostaniesz w Google Play i App Store słabe oceny, a w najgorszej sytuacji Twój projekt zostanie okrzyknięty scamem – choć tak naprawdę nim nie będzie.
Ciągle analizuj
Analiza to podstawa w budowanie skalowalnej platformy. Musisz cały czas sprawdzać raporty i badać wydajność. Każdy kolejny krok musisz poddać szczegółowej analizie. Gdy zauważysz obszary, które wymagają poprawy, wprowadzaj usprawnienia natychmiast, nie czekaj. Nie każda decyzja będzie dobra, pomyłki będą się zdarzały, to norma, nie przejmuj się. Ważne, żebyś nigdy nie stał w miejscu, bo konkurencja też nie będzie. W zakresie analizy i poprawek, staraj się wprowadzić do swojej rutyny następujące nawyki:
- non-stop monitoruj wskaźniki wzrostu i zaangażowania użytkowników;
- testuj różne warianty komunikatów, przycisków i układów;
- podglądaj konkurencję i ucz się od najlepszych firm z branży.
Pomyśl o tym tak, że dzień, w którym nie testujesz żadnych poprawek i nowych rozwiązań, jest dniem straconym – tracisz możliwość szybszego rozwoju.
Prostota to klucz do sukcesu
Odłóż na bok swoje ambicje zrobienia czegoś nietypowego, niestandardowego. Ludzie oczekują prostoty. Chcą korzystać z intuicyjnych platform, nie lubią zmian, wolą standardowe, znajome rozwiązania. Fajnie jest być kreatywnym, ale koniec końców prostota i tak zawsze wygrywa.
Minimalistyczny interfejs, jasny i zrozumiały język, prosta kompozycja przycisków i kryjących się za nimi akcji – to aspekty, w które musisz celować. Prostota to przepustka do szerszego grona odbiorców.
Społeczność jest najważniejsza
Użytkownicy platformy to nie tylko zwykłe liczby. To ludzie, którzy mają potrzebę poczucia przynależności. Powinieneś im dać przestrzeń do komunikowania się między sobą. Do wymiany myśli. Pomyśl o stworzeniu forum lub grupy do dyskusji. Organizacja wydarzeń lub konkursów to też świetna opcja. Jeśli stworzysz silną społeczność, sama będzie promowała Twój produkt.
Skaluj krok po kroku
Celujesz w milion użytkowników? Przygotuj się na długą drogę z przystankami. W zależności od tego, ile osób aktywnie korzysta z Twojej platformy, musisz dostosowywać swoje podejście do użytkowników i narzędzia, których używasz. Sposób pracy zależy od aktualnej skali, przy czym standardowe etapy skalowania wyglądają następująco:
- 100 użytkowników – zapewniasz indywidualne wsparcie, wszystko robisz sam;
- 10 tysięcy użytkowników – automatyzujesz procesy, wdrażasz wsparcie techniczne;
- 1 milion użytkowników – wdrażasz struktury, procesy i zespoły do obsługi swoich użytkowników.
Zaufanie – Twoja karta przetargowa
Musisz wzbudzać zaufanie, inaczej „nie urośniesz”. Użytkownicy muszą mieć pewność, że Twoje rozwiązania działają, że dbasz o ich dane. Bądź transparentny. Stwórz prosty regulamin i przejrzystą politykę prywatności, bez żadnych kruczków. Bądź responsywny, natychmiast reaguj na zapytania użytkowników. I pamiętaj, nigdy nie obniżaj jakości usług.
Wartość ponad wszystko
Ludzie idą tam, gdzie otrzymują tzw. wartość dodaną. Wartość różne ma twarze – dla jednych będzie to wiedza, dla drugich rozrywka, a dla jeszcze innych oszczędność czasu lub zarobek. Niech Twoja platforma rozwiązuje realne problemy, zapewnia wartość. Nagradzaj lojalność i zaangażowanie użytkowników, wtedy sami zaczną Cię polecać.
Automatyzujemy procesy biznesowe
Automatyzujemy procesy biznesowe, eliminując powtarzalne zadania i redukując koszty operacyjne. Wdrażamy inteligentne rozwiązania, które zwiększają efektywność i skalowalność firm.
Skontaktuj się z DASX